Rusçada Geçmiş Zaman

Rusçada Geçmiş Zaman

Я читал 
Okudum / okuyordum / okurdum

Geçmiş zamanda fiiller eylemi yapan kişiye göre biçim değiştirirler.

•Rusçada geçmiş zaman türkçedeki geçmişle ilgili farklı zamanları kapsayabilir. Yukarıdaki tümceyi kullanıldığı yere göre "okudum, okuyordum, okurdum, okumuştum" şeklinde Türkçeye çevirebilirsiniz.

(Burada okuma fiili kitap, gazete okudum gibi yerlerde kullanılır.)

Geçmiş zamanda fiilin sonundaki -ть 
Eylemi gerçekleştiren (özne)

Eril ise             :   -л ile
Dişil ise            :   -ла ile
Nötr ise           :   -ло ile
Çoğul ise         :   -ли ile yer değiştirir.


Örnek fiil: читать : okumak 

я читал (eril özne)
okuyordum / okurdum / okudum

я читала (dişil özne)
okuyordum / okurdum / okudum

ты читала (dişil özne)
okuyordun / okurdun / okudun



Örnek fiil: работать : çalışmak

я работал (eril özne)
ben çalışıyordum / çalışırdım / çalıştım

я работала (dişil özne)
çalışıyordum / çalışırdım / çalıştım

мы работали (çoğul özne)
çalışıyorduk / çalışırdık / çalıştık


• Yukarıdaki örnek fiillerin çekimleri genellikle geçmiş zamandaki bitmemiş eylemler için geçerlidir.

Я читал газету 
Gazete okuyordum

Каждый день я читал газету
Her gün gazete okurdum

• Eğer eylem tamamlanmış (başlamış ve bitmiş) olsaydı bu durumu aşağıdaki fiil yapısı ile belirtmeniz gerekecekti:


• Я прочитал газету 
Gazete okudum (okudum ve okumayı bitirdim)


ИДТИ fiilinin geçmiş zamandaki çekimi


(Yayan) gitmek yürümek anlamına gelen bu fiil şimdiki zamanda olduğu gibi geçmiş zamanda da düzensiz biçimde çekilir

Он / я / ты          шел на Одессу (eril özne)
O / ben / sen           Odesa'ya gitti / gittim / gittin 

Она / я / ты           шла на встречу (dişil özne)
O / ben / sen           toplantıya gitti / gittim / gittin 

Они / мы / вы           шил на восток ( çoğul özne)
Onlar / biz / siz           doğuya gittiler / gittik / gittiniz



web site tasarımı sosyal medya sitesi

0 yorum:

Yorum Gönder

Facebook Sayfamızı Beğenin