Rusçada Fiiller ve Zamanlar

Rusçada Fiiller ve Zamanlar


Rusçada temel olarak Şimdiki, Geçmiş ve Gelecek zaman olmak üzere 3 zaman bulunur.

Şimdiki zaman


Я говорю по-русски.
Ben rusça konuşuyorum/konuşurum.

Şimdiki zamanda fiiler Türkçe, Almanca ve Fransızcadakine benzer şekilde eylemi yapan kişiye göre çekimlenir.

Rusçada şimdiki zamanda kullanılan fiillerin anlamları türkçede kullandığımız hem geniş hem de şimdiki zamanı içerir.

Şimdiki Zamanda Fiil Çekimleri


Fiillerin mastarı (sözlükteki biçimleri) genellikle -ть ile biter.

1) Şimdiki zamanda sonu -ать ile biten fiiller aşağıdaki gibi çekilir.


Читать: okumak

Я читаюBen okuyorum
Ты читаешьSen okuyorsun
Он / Она читаетO okuyor
Мы читаемBiz okuyoruz
Вы читаетеSiz okuyorsunuz
Они читаютOnlar okuyorlar


Объяснять (açıklamak) gibi sonu -ять ile bitenler de bu grubun içinde yer alır.

2.) Şimdiki zamanda sonu -ить ile biten fiiller aşağıdaki gibi çekilir

Говорить: konuşmak

Я говорю / Ben konuşuyorum
Ты говоришь / Sen konuşuyorsun
Он / Она говорит / O konuşuyor
Мы говорим / Biz konuşuyoruz
Вы говорите / Siz konuşuyorsunuz
Они говорят / Onlar konuşuyorlar

Bazı fiillerin çekimi düzensizdir:

Жить: yaşamak oturmak

Я живу / Ben yaşıyorum
Ты живешь / Sen yaşıyorsun
Он / Она живет / O yaşıyor
Мы живем / Biz yaşıyoruz
Вы живете / Siz yaşıyorsunuz
Они живут / Onlar yaşıyorlar


Olumsuz tümcelerde fiilin önüne:
Не sözcüğünü eklemeniz gerekir.

Я не читаю / Okumuyorum / Okumam
Я не знаю / Bilmiyorum / Bilmem
Мы не знаем / Bilmiyoruz / Bilmeyiz


web site tasarımı sosyal medya sitesi

3 yorum:

Facebook Sayfamızı Beğenin